main_logo
main_img

Historia MAN

Historia koncernu MAN

Koncern MAN jest najstarszą spółką notowaną na niemieckiej giełdzie. W 1758 r. w Oberhausen powstała Huta św. Antoniego, która wkrótce potem rozpoczęła produkcję maszyn. W 1873 r. koncern przybrał nazwę GHH Gutehoffnungshutte. W 1921 r. GHH kupiła większość udziałów w firmie MAN.

Wynalazca silnika wysokoprężnego Rudolf Diesel w 1893 roku zawarł umowę z fabryką maszyn w Augsburgu. Rok później powstał prototyp, który doskonalono przez kilka kolejnych lat. Pierwsze silniki stosowano do napędu urządzeń produkcyjnych w przemyśle. Aby zwiększyć produkcję, doszło do połączenia "Towarzystwa Budowy Maszyn w Norymberdze" z "Fabryką Maszyn w Augburgu". Powstała firma Maschinenfabrik Augsburg - Nürnberg (w skrócie MAN). Jako pierwsza na świecie (od 1897 r.) produkowała ona silniki diesla (o mocy od 20 KM wzwyż). Największe silniki napędzały okręty wojenne, np. pancernik "Prinzregent Luitpold". W 1922 roku firma Bosch opracowała i zaczęła produkować pompę wtryskową do silnika diesla. W 1923 roku powstała pierwsza ciężarówka marki MAN napędzana silnikiem diesla. Produkcję seryjną uruchomiono w 1925 roku. W latach 20. i 30. licencje na produkcję silników diesla kupiło wiele wytwórni samochodów. Po drugiej wojnie światowej czyniły to również firmy z krajów socjalistycznych.

Koncern MAN SE przejął kilka firm produkujących pojazdy użytkowe. W 1971 roku firmę Büssing oraz firmę "ÖAF-Gräf & Stift AG", połączoną z firm "Österreichische Automobil Fabriks-AG" (ÖAF) i "Gräf & Stift". W 1989 roku część austriackiej firmy Steyr-Daimler-Puch zajmującą się produkcją ciężarówek marki Steyr. W 1999 roku FSC Star ze Starachowic. W 2001 roku specjalizującą się w produkcji autobusów firmę Gottlob Auwärter GmbH & Co. KG, którą przekształcił w "Neoplan Bus GmbH". Austriacki oddział koncernu nosi obecnie nazwę "MAN Nutzfahrzeuge Österreich AG".